111 | Analys | 3. Forska | |
Sedan 2015 en professur i klimatledarskap skärningen mellan vetenskap, politik och innovation finansierad av Zennström Philantrophies. | |||
12 | Aktörer | 11. Föregångare | |
Sedan 2015 en professur i klimatledarskap skärningen mellan vetenskap, politik och innovation finansierad av Zennström Philantrophies. | |||
Det finns idag många goda exempel på kommuner och städer som snabbt ställt om och minskat sin klimatpåverkan. | |||
Troligt att ledarskapet från kommuner och län som anammar målet, är nödvändigt för att skapa den omställningstakt som behövs och leda till ökade målsättningar på nationell nivå. Kommunen är sannolikt den organisation i samhället som bäst skulle kunna samordna den snabba omställning som behövs. Länets roll att inspirera och samordna både geografiskt och mellan olika samhällsnivåer. | |||
121 | Regeringar | 2. Kommun, region | |
Projekt i samarbete mellan Uu och Ramboll gällande koldioxidbudgetar 2020-2040 för att beräkna budgetar åt kommuner, regioner och län. | |||
Den globala koldioxidbudgeten kan fördelas i tid och rum, och uttryckas som lokala årliga. | |||
Möjligt: Länsstyrelsen bjuder in de lokala aktörerna till dialog för framtagande av en åtgärdsplan. Innehåll på kort och längre sikt. | |||
Det finns idag många goda exempel på kommuner och städer som snabbt ställt om och minskat sin klimatpåverkan. | |||
Kommunens rådighet är avgörande för kommunens möjlighet att agera. | |||
Troligt att ledarskapet från kommuner och län som anammar målet, är nödvändigt för att skapa den omställningstakt som behövs och leda till ökade målsättningar på nationell nivå. Kommunen är sannolikt den organisation i samhället som bäst skulle kunna samordna den snabba omställning som behövs. Länets roll att inspirera och samordna både geografiskt och mellan olika samhällsnivåer. | 4. Eu | ||
EU beslutade den 13 november att en koldioxidbudget ska bli en del av EU-ramverket … för att nå Parisavtalet. | |||
13 | Demokrati | 2. Mobilisera! | |
Projekt i samarbete mellan Uu och Ramboll gällande koldioxidbudgetar 2020-2040 för att beräkna budgetar åt kommuner, regioner och län. | |||
Rekommendation inom Södermanland: energirelaterade koldioxidutsläpp minskas med ca 16 % per år från januari 2020. Rekommendationen är högre än de nationella målen och måste därför bygga på samverkan på frivillig basis mellan näringsliv, privatpersoner, föreningar och det offentliga. Lokala koloxidbudgetar kan omskapa nationell konsensus. Författarna hoppas att detta projekt visar vilka mål svenska kommuner, regioner och län bör sätta med utgångspunkt i klimatvetenskap och Parisavtalet. | |||
21 | Plan | 0. Plan allmänt | |
Rappportmetodens steg: 1. Typ av bokföring. 2. Tillgänglig global budget. 3. Dra bort cement och mark-skog. 4. Dra av icke-industrialiserade länder. 5. Kvarvarande fördelas inom Oecd på rättvisegrund. 6. Fördela till län på rättvisegrund. 7. Omsätt till årliga budgetar. | 1. Mål | ||
Åtgärdsplan: Utvärderas kvartalsvis. | |||
Rekommendation inom Södermanland: energirelaterade koldioxidutsläpp minskas med ca 16 % per år från januari 2020. Rekommendationen är högre än de nationella målen och måste därför bygga på samverkan på frivillig basis mellan näringsliv, privatpersoner, föreningar och det offentliga. Lokala koloxidbudgetar kan omskapa nationell konsensus. Författarna hoppas att detta projekt visar vilka mål svenska kommuner, regioner och län bör sätta med utgångspunkt i klimatvetenskap och Parisavtalet. | |||
Den höga minskningstakten tillåter inte att vi väntar på att energieffektivare teknik och mer förnybar energi ska lösa problemet. I närtid måste en snabb omställning ske genom att ransonera, prioritera och effektivisera energianvändning. Om åtagandet inte antas och Sverige totalt sett inte levererar dessa utsläppsminskningar är det svårt att påstå att man följer Parisavtalet, vilket också innebär att vi kollektivt väljer en framtid med mycket kraftiga klimatförändringar som ett resultat av minst 2 grader temperaturökning på jorden. | |||
Utsläppsminskningstakten i denna rapport ökar sannolikheten för att nå betydligt under för 2,0 gradersmålet och att nå 1,5 gradersmålet. | |||
Utsläppsminskningstakten i denna rapport ökar sannolikheten för att nå betydligt under för 2,0 gradersmålet och att nå 1,5 gradersmålet. | |||
Den globala koldioxidbudgeten kan fördelas i tid och rum, och uttryckas som lokala årliga. | 2. Åtgärdsplan | ||
Kvantifiera och beskriva besparingar och nya jobb- och affärsmöjligheter en snabb omställning leder till, men även lyfta fram risker för så kallade stranded assets. Kan också leda till minskad sårbarhet från störningar i energiförsörjning. | |||
Projekt i samarbete mellan Uu och Ramboll gällande koldioxidbudgetar 2020-2040 för att beräkna budgetar åt kommuner, regioner och län. | |||
Fyra avgränsningar behöver göras: - typer av utsläpp; - territoriella eller konsumtionsbaserade; - fördelning mellan nivåer i samhället; - fördelning över tid. | |||
Södermanland läns budget är territoriell; med tillägg för internationella transporter inkl. internationellt flyg och dess höghöjdseffekt (faktor 2). | |||
Beräkningarna i denna rapport inkluderar inte utsläpp som sker som en konsekvens av köpta varor och tjänster i andra länder. (Detta har ökat markant sedan 1990-talet.) Dessa utsläpp kan minskas genom minskad användning och val av alternativ med lägre associerade utsläpp i länet – i offentliga och privata organisationer genom kravställande vid upphandling och inköp; bland privatpersoner genom aktiva val utifrån tydlig konsumentinformation. | |||
- Hänsyn tas också till utsläpp från cementproduktion, samt upptag och utsläpp från förändrad mark och skogsanvändning på global nivå. - I rapporten har vi också inkluderat utsläpp från invånarnas internationella (flyg)resor. Alla tankningr knutna till resan. Mycket stor potential för minskning. (Ökat markant.) - Vi har inkluderat industriella utsläpp i kommunernas budgetar. (Ett alternativt sätt att bokföra dessa på är att lyfta ut stora industriella utsläpp till nationell nivå.) De utsläpp som tas upp här är energirelaterade koldioxidutsläpp, till exempel från industri och transporter, som sker inom en kommun, så kallade territoriella utsläpp. (Ett annat sätt: att redovisa konsumtionsbaserade utsläpp, är att summera utsläpp kopplade till konsumerade varor och tjänster oavsett var de fysiskt släppts ut. Dessa var år 2015 enligt Naturvårdsverket 105 Mt att jämföra med Sveriges territoriella utsläpp på 57 Mt.) | |||
Utsläpp 2016 (kt CO2) 1 578 industri, (varav 1502 stora anläggningar), 585 utrikes transporter, 570 inrikes transporter, 92 arbetsmaskiner, 21 bostäder, lokaler, 12 produktanvändning, 11 el, fjärrvärme, 6 jordbruk. Ssab i Oxelösund släppte 2017 ut 1531 kt, vilket är 9 % Sveriges industriella utsläpp. | |||
Industriella utsläpp: - 11 största anläggningar ger 40 %. - 45 ger 90 % utgöra grund. De 45 skulle kunna göra grund kring vilka utsläpp som ska bokföras lokalt. | |||
Växthusgaser förutom CO2: t ex metan och lustgas. (Minskad metan genom mindre djurhållning.) Anledningarna till att endast koldioxid tas med i budgeten: - CO2 är bryts inte snabbt ner. - Mest potential att på kort sikt kraftigt minska utsläppen av CO2. - CO2 är den största mängden. - CO2 är relativt lätt att mäta. | |||
Det är viktigt att säkerställa att minskningar i territoriella utsläpp inte beror på att utsläppen flyttar någon annanstans, därför bör man använda sig av båda perspektiven för en fullständig bild. Senaste 30 åren har Sveriges utsläpp flyttat utomlands. Både territoriellt och konsumtionsbaserat för en fullständig bild. | |||
EU beslutade den 13 november att en koldioxidbudget ska bli en del av EU-ramverket … för att nå Parisavtalet. | |||
Rekommendation inom Södermanland: energirelaterade koldioxidutsläpp minskas med ca 16 % per år från januari 2020. Rekommendationen är högre än de nationella målen och måste därför bygga på samverkan på frivillig basis mellan näringsliv, privatpersoner, föreningar och det offentliga. Lokala koloxidbudgetar kan omskapa nationell konsensus. Författarna hoppas att detta projekt visar vilka mål svenska kommuner, regioner och län bör sätta med utgångspunkt i klimatvetenskap och Parisavtalet. | |||
Olika bedömingar: Natursvårdsverket 5-8 %. Src något högre? Orsaker: 1) Potentialen till negativa utläppsekniker. 2) Fördelning på världens länder. Rapporten: Oklar teknik. Osannolikt att lösa. Alternativ med storskaligt skogsbruk, men kritiseras för att inte vara förenligt med folks sätt att leva. Mer lovande är avskiljning vid cementtillverkning. | |||
CO2-utsläpp utan stora anläggningar: 2010-2019 ca: 1400 kt/år. CO2-budget utan stora anläggningar: 2020-2029 ca: 1176, 988, 830, 697, 585, 492, 413, 346, 291, 245. 2030-2040 ca: 206, 173, 145, 122, 103, 86, 72, 61, 51, 43, 36. | |||
Den höga minskningstakten tillåter inte att vi väntar på att energieffektivare teknik och mer förnybar energi ska lösa problemet. I närtid måste en snabb omställning ske genom att ransonera, prioritera och effektivisera energianvändning. Om åtagandet inte antas och Sverige totalt sett inte levererar dessa utsläppsminskningar är det svårt att påstå att man följer Parisavtalet, vilket också innebär att vi kollektivt väljer en framtid med mycket kraftiga klimatförändringar som ett resultat av minst 2 grader temperaturökning på jorden. | |||
Den globala koldioxidbudgeten kan fördelas i tid och rum, och uttryckas som lokala årliga. | |||
Fördelning av utrymme: 1. Egalitära principen. Utrymmet proportionellt mot antal personer. 2. Suveränitetsprincipen (grandfathering). Hur mycket som släpps ut utgör grunden. 3. Utsläpparen betalar. Ju mer utsläpp, desto snabbare minskning. 4. Förmåga att betala. Regioner med hög ekonomisk aktivitet får större andel. Använt metod 2. Övervägt att inkludera 4. suveränitetsprincipen (grandfathering) använts. (Alla får samma minskningstakt.) Den grundar sig på historiska utsläpp för att ta hänsyn till befintlig industri- och samhällsstruktur. | |||
Möjligt: Länsstyrelsen bjuder in de lokala aktörerna till dialog för framtagande av en åtgärdsplan. Innehåll på kort och längre sikt. | 3. Balans | ||
Kvantifiera och beskriva besparingar och nya jobb- och affärsmöjligheter en snabb omställning leder till, men även lyfta fram risker för så kallade stranded assets. Kan också leda till minskad sårbarhet från störningar i energiförsörjning. | |||
22 | Styrning | 11. Regelverk | |
EU beslutade den 13 november att en koldioxidbudget ska bli en del av EU-ramverket … för att nå Parisavtalet. | 12. Avtal | ||
Enl Parisavtalet: minskningarna ska ske rättvist. Princip: Gemensamt men differentierat ansvar. Rika länder har större ansvar. Deras bidrag till klimatförändringarna är större, de har större kapacitet att göra något åt det. Fattiga länder har rätt till utveckling. För att få full genomslagskraft måste fördelningen fastställas genom bindande avtal mellan kommuner/städer, nationer och grupper av nationer. | |||
31 | Välfärd | 1. Rättvisa | |
På senare år har metoder utvecklats för att på ett rättvist sätt fördela den globala koldioxidbudgeten till olika geografiska nivåer. | |||
Fördelning av utrymme: 1. Egalitära principen. Utrymmet proportionellt mot antal personer. 2. Suveränitetsprincipen (grandfathering). Hur mycket som släpps ut utgör grunden. 3. Utsläpparen betalar. Ju mer utsläpp, desto snabbare minskning. 4. Förmåga att betala. Regioner med hög ekonomisk aktivitet får större andel. Använt metod 2. Övervägt att inkludera 4. suveränitetsprincipen (grandfathering) använts. (Alla får samma minskningstakt.) Den grundar sig på historiska utsläpp för att ta hänsyn till befintlig industri- och samhällsstruktur. | |||
Enl Parisavtalet: minskningarna ska ske rättvist. Princip: Gemensamt men differentierat ansvar. Rika länder har större ansvar. Deras bidrag till klimatförändringarna är större, de har större kapacitet att göra något åt det. Fattiga länder har rätt till utveckling. För att få full genomslagskraft måste fördelningen fastställas genom bindande avtal mellan kommuner/städer, nationer och grupper av nationer. | |||
Parametrar för rättvisa: - Vissa aktiviteter är lättare att minska. - Skillnad mellan stad och land. - Region med tillväxt eller avfolkning. - Storlek på ekonomisk aktivitet. Inkomstfördelning. - Territoriella utsläpp eller konsumtionsperspektivet. - Finns stora industrier. | |||
412 | Luft | 1. Växthusgaser | |
Växthusgaser förutom CO2: t ex metan och lustgas. (Minskad metan genom mindre djurhållning.) Anledningarna till att endast koldioxid tas med i budgeten: - CO2 är bryts inte snabbt ner. - Mest potential att på kort sikt kraftigt minska utsläppen av CO2. - CO2 är den största mängden. - CO2 är relativt lätt att mäta. | |||
CO2-utsläpp utan stora anläggningar: 2010-2019 ca: 1400 kt/år. CO2-budget utan stora anläggningar: 2020-2029 ca: 1176, 988, 830, 697, 585, 492, 413, 346, 291, 245. 2030-2040 ca: 206, 173, 145, 122, 103, 86, 72, 61, 51, 43, 36. | |||
443 | Industri | 0. Industri allmänt | |
Industriella utsläpp: - 11 största anläggningar ger 40 %. - 45 ger 90 % utgöra grund. De 45 skulle kunna göra grund kring vilka utsläpp som ska bokföras lokalt. | |||
|